FIA GT3: Cadillac mischt mit ATS-V.R mit

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Es bleibt nicht nur beim ersten Cadillac ATS-V Coupé auch die FIA GT3 Serie kann sich über Neuzugang freuen. Mit dem Cadillac ATS-V.R steigt die Marke mit dem „Bowtie“-Logo wieder in die weltweite GT3 Serie ein. Wo der ATS-V.R Rennwagen mit bis zu 600 PS eingesetzt wird hängt davon ab, wie weit das Engagement eines möglichen Werksteams reicht oder welche Kundenteams sich statt für Audi, Aston Martin, McLaren oder Porsche für den Caddy entscheiden.

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„This car sounds wicked and screams like it’s ripping holes in the air. I love it. We have paddle gear shifters for the first time, and I’m enjoying the new tools. The engine torque is remarkable, as always, pulling strongly out of the corners.“ – Andy Pilgrim, Cadillac Racing  Fahrer

Unter der Haube werkelt der 3,6-Liter Twin-Turbo V6, der auch im CTS Vsport oder im ATS-V Coupé verwendet wird. Allerdings natürlich mit Rennspezifischen Änderungen, unter anderem ein größerer Lader von BorgWarner, größere Ladeluftkühler, ein anderes Motorsetup und, das absolute Highlight, Sidepipes. Die Gewichtsbalance liegt quasi ideal 49 Prozent auf der Front, 51 Prozent am Heck, verteilt. Die Kotflügelverbreiterungen waren erforderlich, um die von der FIA verordneten Reifen drunter zu packen.

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Das Aero-Kit samt großem Heckflügel und Carbonsplitter vorne, wie ein großer Diffusor sind da nur noch Formsache. Die Veränderungen im Detail nochmals im Original in der Tabelle.

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Cadillac ATS-V.R Specifications

Model Cadillac ATS-V.R
Construction Reinforced eight-point welded roll cage; carbon fiber hood, deck-lid, front fenders, doors, rear fenders
Engine LF4.R 3.6L, Twin-Turbo V-6 with production aluminum block and heads, up to 600 HP@7400 RPM torque 520 ft-lb (unrestricted), developed and built by GM Powertrain
Fuel supply 120 liter (31.7 gallons) fuel cell
Engine management Bosch MS5.1, programmable
Turbocharging BorgWarner EFR Series twin-turbochargers, boost set to FIA specifications
Intake Carbon fiber with integral high-capacity water-to-air-intercoolers
Exhaust Side exit direct exhaust from turbos, no mufflers
Transmission Xtrac sequential six-speed rear-mounted transaxle; steering wheel-mounted paddle shift; no lift shift; limited slip differential with 3.13 final drive
Traction control Electronic, driver adjustable
Brakes Brembo, six-pot front with 380mm rotor, four pot rear with 355mm rotor; Bosch ABS M4 controls with driver-adjustable modes
Suspension Three-way Penske adjustable shocks, front and rear independent SLA suspension
Chassis Reinforced production unibody with race-designed safety cage
Pedals Close-ratio foot pedal box, accelerator, brake, clutch pedals
Steering ZF hydraulic power-assisted rack and pinion steering
Wheels BBS 12″ x 18″ aluminum front and 13″ x 18″ rears
Tires Racing tires, front 315/680 x 18, rear 325/705 x 18, series spec
Aero kit Carbon fiber five-piece aero kit including side skirts, front splitter, fascia and dive planes, rear diffuser and rear bumper cover
Dry weight (lb/kg) 2,900 /1,315
Other features Motorola two-way radio; Pratt & Miller-developed side-impact-reducing crush box, carbon fiber custom-molded cool seat and competition driver air conditioning system; Willans six-point racing driver seat belts; dash display rearview cameras

Fotos: Cadillac

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